ניתוח כריתת שקד שלישי

השקד השלישי שנקרא גם אדנואידים ופוליפים הוא חלק מהמערכת החיסונית שלנו. תפקידו לקלוט חיידקים ווירוסים שנכנסים דרך האף ולחסל אותם לפני שיגרמו לנו לנזק. בילדים המערכת החיסונית היא מאד פעילה ולכן השקד שלישי לעיתים גדול וגורם לחסימה של הנשימה דרך האף.

המיקום של השקד השלישי הוא בחלק האחורי ביותר של האף. הגדלה שלו עלולה לגרום לחסימה של מעבר האויר באף ולקושי נשימתי. בדרך כלל בעיה זו באה לידי ביטוי בזמן שינה כנחירות או במקרים קשים יותר בהפסקות נשימה. השקד השלישי יכול גם ליצור מצב של נזלת כרונית אצל ילדים.

כשקיים שקד שלישי גדול שמלווה בקושי נשימתי בשינה, נחירות, נשימה עם פה פתוח, נשימה רועשת או נזלת כרונית יש צורך בהערכה של רופא אף אוזן וגרון כדי להחליט אם יש צורך בניתוח.

כדי לבחון את מידת החסימה של השקד השלישי ניתן לבצע צילום רנטגן או להיבדק אצל רופא אף אוזן וגרון ילדים בעזרת סיב אופטי דרך האף.

נשימת אף חסומה בשינה ונשימת פה הם מצבים שאינם בריאים לילד לאורך זמן. הקושי הנשימתי יכול לגרום לשינה לא יעילה ורציפה שגורר שלל של בעיות. ביניהם, חוסר שגשוג וגדילה, הרטבה לילית, עיכוב בהתפתחות תקינה, בעיות התנהגות כולל עצבנות יתר, הפרעת קשב וריכוז ועוד. נשימה עם פה פתוח לאורך זמן יכול לגרום להפרעה בגדילה של עצמות הפנים שיצריכו בעתיד טיפול אורטודונטי מורכב וממושך.

במידה ולא ברור מה מידת ההפרעה הנשימתית בשינה לעיתים הרופא מפנה לביצוע מעבדת שינה. מעבדת השינה נותנת לנו נתונים אובייקטיביים אודות השינה של הילד ומה מידת ההפרעה. ברוב המקרים אין צורך במעבדת שינה וניתן לקבל החלטה ברורה לגבי ניתוח מהתמונה הקלינית וההתרשמות של ההורים כולל סרטונים קצרים שניתן לצלם שמשקפים את המצב הנשימתי בשינה.

האם חייבים ניתוח?

ההחלטה על הניתוח היא מבוססת על חומרת החסימה מבחינה קלינית וכן על גודל השקד השלישי. קיימים טיפולים תרופתיים שבמקרים קלים ניתן להשתמש בהם במקום לבצע ניתוח. הטיפולים כוללים תרסיס סטרואידלי לאף, סינגולייר, וכן תרופות נגד אלרגיה. תפקידו של רופא אף אוזן גרון ילדים הוא להחליט איזה מקרה מתאים לניתוח ובאיזה מקרה ניתן לתת טיפול תרופתי.

כיצד מתבצע הניתוח?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית. בזמן ההרדמה הילד נושם דרך צינור הנשמה כדי להבטיח נשימה בטוחה לאורך הניתוח. הניתוח מתבצע דרך הפה ללא צלקת חיצונית. השקד השלישי הוא מוסר בעזרת אחת הטכניקות המקובלות (קובלציה, דיאטרמיה, שיטה קרה). בסיום הניתוח רוב רקמת השקד השלישי הוא מוסר ומתאפשרת נשימה טובה דרך האף. הניתוח אורך כ-45 דקות ולאחר הניתוח הילד עובר לחדר התאוששות. הניתוח מבוצע במסגרת אשפוז יום וניתן להשתחרר מספר שעות לאחר הניתוח לאחר בדיקה תקינה.

האם יש הכנות לניתוח?

יש צורך לבצע בדיקות דם של ספירת דם ותפקודי קרישה (PT+PTT) וכן להצטייד במכתב מרופא הילדים לגבי מצבו הבריאותי של הילד.

מהם הסיכונים של ניתוח כריתת השקד השלישי?

ניתוח שקד שלישי נחשב ניתוח שכיח מאד ובטוח ולמרות זאת לכל ניתוח יתכנו סיבוכים וסיכונים וחשוב להיות מודע אליהם. הסיכון העיקרי בניתוח שקד שלישי הוא דימום לאחר הנתוח. יתכן דימום מאיזור הניתוח בשבועיים הראשונים שלאחר הניתוח. אנו ממליצים על מנוחה, הימנעות מפעילות גופנית מאומצת, להימנע מאוכל ושתיה חמים במשך 3 ימים לאחר הניתוח. הנחיות אלו מפחיתות את הסיכון לדימום אך עדיין קיים סיכון של כ 0.5% לדימום. במידה ויש דימום מהאף או מהפה לאחר הניתוח יש צורך לפנות למיון הקרוב ביותר. קיימים עוד סיבוכים נדירים יותר של הצטלקות לא תקינה, פגיעה באיברים סמוכים כמו לשון, חיך , שיניים ושפתיים.

האם השקד השלישי יכול לגדול בחזרה?

כן. בגלל מבנה השקד השלישי לא ניתן לכרות אותו במלואו ולכן תמיד קיים סיכוי קטן של פחות מ-5% שהוא יגדל חזרה ויגרום שוב לחסימה המצריכה ניתוח.

האם הניתוח פוגע במערכת החיסונית של הילד?

הניתוח אינו פוגע במערכת החיסונית של הילד. יש למערכת החיסונית מערכות נוספות שמפצות על חסרונו של השקד השלישי ולכן ילדים שעברו ניתוח אינם יותר חולים או מצוננים מילדים אחרים.

מהו תהליך ההחלמה?

לאחר סיום הניתוח וההתאוששות הראשונית משתחררים הביתה. בבית יש צורך במנוחה, הימנעות מפעילות פיזית מאומצת משך 3 ימים. כמוכן מבחינת מזון מומלץ להימנע ממאכלים או שתיה חמים. רצוי להצטייד במשככי כאבים דוגמת נורופן או אקמול ולתת לפי צורך. כדי להימנע מהתייבשות מומלץ לתת שתיה מרובה וכן מאכלים שמכילים אחוז גבוה של נוזלים כמו מעדנים, יוגורט וגלידה. יתכן ריח רע מהאף או הפה במשך ההחלמה שבדרך כלל חולף לאחר 10 ימים.

האם יהיה חום לאחר הניתוח?

לאחר ניתוח הקטנת שקדים לפעמים יש חום. בדרך כלל אין צורך לטפל בחום והוא לא נגרם מזיהום אלא מתגובה של הגוף לניתוח. אפשר לתת נורופן או אקמול כדי להוריד את החום. אם החום עולה מעל 39 מעלות או נמשך מעבר ל-48 שעות מומלץ להיבדק אצל רופא הילדים לשלול זיהום.

מתי רואים שיפור בנשימה לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח קיימת נפיחות באיזור ולכן השיפור בנשימה אינו מיידי. בדרך כלל מתחילים לראות שיפור כ-10 ימים לאחר הניתוח ומגיעים למצב הסופי כ-6 שבועות לאחר הניתוח.

אהבתם? שתפו.
טיפולים נוספים בתחום:
ניתוח כפתורים
ניתוח הקטנת שקדים
גוש או מסה צווארית
סינוסיטיס
הפרעות נשימה

הצוות המנצח שלנו באף אוזן גרון

ד״ר משה היין

רופא בכיר במחלקת א.א.ג. ילדים

מקצועיות

אנו משתמשים בטכנולוגיה מתקדמת, בחומרים ומכשירים מהמובילים בתחום, המספקים למתרפא חווית טיפול מושלמת.

גישה ייחודית

המרפאה דוגלת בגישה מודרנית לרפואת שיניים, הכוללת התערבות מינימלית, שמירה על חומר שן בריא ודגש על טיפולים מונעים.

שירות מכל הלב

רפואת שיניים אישית הממקמת את המתרפא במרכז, המלווה ברגישות לציפיות, לחששות, ולבריאות המתרפא.

טכנולוגיה מתקדמת

אנו מאמינים בשימוש בציוד איכותי ושימוש בטכנולוגיה הכי מתקדמת כתשתית בסיסית למתן טיפול איכותי.

מאמרים קשורים

השאירו פרטים לקבלת מידע נוסף על הטיפול

השאירו פרטים בטופס ונציגינו יצרו אתכם קשר בהקדם.

איך תרצו לדבר איתנו?

בחרו את האופציה הנוחה ביותר עבורכם.

השאירו פרטים לתיאום תור במרפאה.

נציגינו יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.