ניתוח הקטנת שקדים

השקדים הם חלק מהמערכת החיסונית שלנו. תפקידם לקלוט חיידקים ווירוסים שנכנסים דרך הפה והאף ולחסל אותם לפני שיגרמו לנו לנזק. בילדים המערכת הזאת היא מאד פעילה ולכן השקדים הם לעיתים גדולים יתר על המידה.

בגלל המיקום של השקדים שהוא משני צידי הלוע, הגדלה של השקדים עלולה לגרום לחסימה חלקית של מעבר האויר ולקושי נשימתי. בדרך כלל בעיה זו באה לידי ביטוי בזמן שינה כנחירות או במקרים קשים יותר בהפסקות נשימה ודום נשימה בשינה.

כשקיימים שקדים גדולים המלווה בקושי נשימתי בשינה, נשימה עם פה פתוח, נשימה רועשת או ריור יש צורך בהערכה של רופא אף אוזן וגרון כדי להחליט אם יש צורך בניתוח להקטנת שקדים.

אנו יודעים שנשימה חסומה בשינה היא לא בריאה לילד לאורך זמן. הקושי הנשימתי יכול לגרום לשינה לא יעילה ורציפה שגורר שלל של בעיות. ביניהם, חוסר שגשוג וגדילה, הרטבה לילית, עיכוב בהתפתחות תקינה, בעיות התנהגות כולל עצבנות יתר, הפרעת קשב וריכוז ועוד. נשימה עם פה פתוח לאורך זמן יכולה לגרום להפרעה בגדילה של עצמות הפנים שיצריך בעתיד טיפול אורטודונטי מורכב וממושך.

 במידה ולא ברור מה מידת ההפרעה הנשימתית בשינה לעיתים הרופא מפנה לביצוע מעבדת שינה. מעבדת השינה נותנת לנו נתונים אובייקטיביים אודות השינה של הילד ומה מידת ההפרעה. ברוב המקרים אין צורך במעבדת שינה וניתן לקבל החלטה ברורה לגבי ניתוח מהתמונה הקלינית וההתרשמות של ההורים.

כיצד מתבצע הניתוח?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית. בזמן ההרדמה הילד נושם דרך צינור הנשמה כדי להבטיח נשימה בטוחה לאורך הניתוח. הניתוח מתבצע דרך הפה ללא צלקת חיצונית. השקדים הם מוקטנים בעזרת מכשיר קובלציה שגורם להסרה של רוב רקמת השקדים. ניתן לבצע גם כריתת שקדים. לרוב מבצעים כריתת שקדים כשקיימות דלקות שקדים רבות ורוצים להסיר את כל רקמת השקדים כדי לפתור את בעיית הדלקות. הניתוח אורך כשעה ולאחר הניתוח הילד עובר לחדר התאוששות.

היתרונות של הקטנת שקדים לעומת כריתה הם הפחתת סיכון של דימום לאחר הניתוח וכן הפחתת מידת ומשך הכאבים לאחר הניתוח. בגלל שלא מסירים לגמרי את רקמת השקדים קיים סיכוי של כ-5% לגדילה מחודשת של השקדים המצריכה ניתוח חוזר

האם יש הכנות לניתוח?

יש צורך לבצע בדיקות דם של ספירת דם ותפקודי קרישה (PT+PTT) וכן להצטייד במכתב מרופא הילדים לגבי מצבו הבריאותי של הילד.

מהם הסיכונים של ניתוח הקטנת שקדים?

ניתוח שקדים נחשב ניתוח שכיח מאד ובטוח ולמרות זאת לכל ניתוח יתכנו סיבוכים וסיכונים וחשוב להיות מודע אליהם. הסיכון העיקרי בניתוח הקטנת שקדים הוא דימום לאחר הנתוח. יתכן דימום מאיזור הניתוח בשבועיים הראשונים שלאחר הניתוח. אנו ממליצים על מנוחה, הימנעות מפעילות גופנית מאומצת, אוכל ושתיה רכים וקרים ב-10 ימים לאחר הניתוח. הנחיות אלו מפחיתות את הסיכון לדימום אך עדיין קיים סיכון של כ 0.5% לדימום. במידה ויש דימום מהאף או מהפה לאחר הניתוח יש צורך לפנות למיון הקרוב ביותר. קיימים עוד סיבוכים נדירים יותר של הצטלקות לא תקינה, פגיעה באיברים סמוכים כמו לשון, חיך , שיניים ושפתיים.

היתרונות של הקטנת שקדים לעומת כריתה הם הפחתת סיכון של דימום לאחר הניתוח וכן הפחתת מידת ומשך הכאבים לאחר הניתוח. בגלל שלא מסירים לגמרי את רקמת השקדים קיים סיכוי של כ-5% לגדילה מחודשת של השקדים המצריכה ניתוח חוזר.

האם הניתוח פוגע במערכת החיסונית של הילד?

הניתוח אינו פוגע במערכת החיסונית של הילד. יש למערכת החיסונית מערכות נוספות שמפצות על חסרונם של השקדים ולכן ילדים שעברו ניתוח שקדים אינם יותר חולים או מצוננים מילדים אחרים.

מהו תהליך ההחלמה?

לאחר סיום הניתוח וההתאוששות הראשונית משתחררים הביתה. בבית יש צורך במנוחה, הימנעות מפעילות פיזית מאומצת משך 10 ימים. כמוכן מבחינת מזון מומלץ להימנע ממאכלים קשים וחמים. ניתן לאכול מרקמים רכים וכן שתיה פושרת. רצוי להצטייד במשככי כאבים דוגמת נורופן או אקמול ולתת לפי צורך. כדי להימנע מהתייבשות מומלץ לתת שתיה מרובה וכן מאכלים שמכילים אחוז גבוה של נוזלים כמו מעדנים, יוגורט וגלידה. יתכן ריח רע מהפה במשך ההחלמה שבדרך כלל חולף לאחר 10 ימים.

האם יהיה חום לאחר הניתוח?

לאחר ניתוח הקטנת שקדים לרוב יש חום. בדרך כלל אין צורך לטפל בחום והוא לא נגרם מזיהום אלא מתגובה של הגוף לניתוח. אפשר לתת נורופן או אקמול כדי להוריד את החום. אם החום עולה מעל 39 מעלות או נמשך מעבר ל-48 שעות מומלץ להיבדק אצל רופא הילדים לשלול זיהום.

מתי רואים שיפור בנשימה לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח קיימת נפיחות בגרון ולכן השיפור בנשימה אינו מיידי. בדרך כלל מתחילים לראות שיפור כ-10 ימים לאחר הניתוח ומגיעים למצב הסופי כ-6 שבועות לאחר הניתוח.

אהבתם? שתפו.
טיפולים נוספים בתחום:
ניתוח כפתורים
ניתוח כריתת שקד שלישי
גוש או מסה צווארית
סינוסיטיס
הפרעות נשימה

הצוות המנצח שלנו באף אוזן גרון

ד״ר משה היין

רופא בכיר במחלקת א.א.ג. ילדים

מקצועיות

אנו משתמשים בטכנולוגיה מתקדמת, בחומרים ומכשירים מהמובילים בתחום, המספקים למתרפא חווית טיפול מושלמת.

גישה ייחודית

המרפאה דוגלת בגישה מודרנית לרפואת שיניים, הכוללת התערבות מינימלית, שמירה על חומר שן בריא ודגש על טיפולים מונעים.

שירות מכל הלב

רפואת שיניים אישית הממקמת את המתרפא במרכז, המלווה ברגישות לציפיות, לחששות, ולבריאות המתרפא.

טכנולוגיה מתקדמת

אנו מאמינים בשימוש בציוד איכותי ושימוש בטכנולוגיה הכי מתקדמת כתשתית בסיסית למתן טיפול איכותי.

מאמרים קשורים

השאירו פרטים לקבלת מידע נוסף על הטיפול

השאירו פרטים בטופס ונציגינו יצרו אתכם קשר בהקדם.

איך תרצו לדבר איתנו?

בחרו את האופציה הנוחה ביותר עבורכם.

השאירו פרטים לתיאום תור במרפאה.

נציגינו יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.