כל מה שצריך לדעת על שתלים דנטליים

תוכן עניינים

שתל דנטלי זהו למעשה יתד צילינדרית שבאה להחליף חוסר של שן.

הצורך של בני אדם להשלים שן חסרה הוא צורך שקיים מאז ומעולם. את השן החסרה יש להשלים מסיבות אסתטיות, פונקציונליות, תפקודיות או שילוב של הסיבות.

השתל הוא למעשה תחליף לשורש השן החסרה. לאחר המהפכה התעשייתית בשנות ה 50-60 הגיעו למסקנה שעל השתל להיות בצורה של השורש- ROOT FORM. השתל כיום הוא למעשה  דמוי בורג והוא ממוקם בעצם הלסת על ידי רופא השיניים. בעזרת השתלים ניתן לפתור בעיה של חוסר שיניים חלקי ולבצע כתר בודד או גשר, ניתן גם לפתור בעיה של חוסר שיניים מלא בכל הלסת ולבצע גשר ארוך יותר להשלמת חוסר השיניים. לחלופין ניתן לבצע מספר מועט של שתלים שיעגנו ויעזרו ליציבות של התותבת.

מהם חלקי מערכת השתל? 

  1. השתל הדנטלי עצמו- דמוי בורג, עשוי מסגסוגת טיטניום
  2. מבנה- מותאם ומוברג לשתל
  3. כתר- מוברג או מודבק על גבי המבנה

מהו תהליך הנחת שתל עבור מטופל?


1.עקירה-לאחר ההחלטה שהשן אינה ברת שיקום (שלא ניתן להציל אותה) – השן נעקרת. לאחר העקירה יש צורך להמתין  חודשיים-שלושה עד לריפוי של העצם. 


2.צילום CT-לאחר ההמתנה לריפוי העצם באזור העקירה אנו רוצים לבדוק בצילום סיטי מהי זמינות העצם באזור. בצילום זה נוכל לבדוק מהו רוחב וגובה העצם שקיימים באזור השן החסרה. נוכל גם לבדוק שאין חשש לפגיעה בעצבים ( בלסת התחתונה- מיקום התעלה המנדיבולרית)  או במבנים אחרים (כגון מיקום הסינוס ונפחו בלסת העליונה) הסמוכים לאזור השתל העתידי. 


3.הנחת השתלים בשלב זה יוחדר השתל (או השתלים) לעצם באזור המבוקש. 

ניתן לבצע את השתל בשתי דרכים: בשלב אחד או שני שלבים.

בשלב אחד אנו שמים את השתל ומעליו ישר את כיפת הריפוי. את הכיפה נוכל לראות מבצבצת מבעד לחניכיים מלכתחילה. 

בשיטת השני שלבים – אנו נבצע פעמיים פרוצדורה בחניכיים- פעם אחת לצורך החדרת השתל עם בורג כיסוי. בשלב זה החניכיים יכסו את הכל ולא נראה דבר מבעד לחניכיים. 

יש צורך בהמתנה של כ- 3 חודשים בלסת תחתונה ו6 חודשים בלסת עליונה על מנת לאפשר לעצם בגופנו להתחבר עם השתל, תהליך הקרוי אוסיאואינטגרציה. לאחר מכן יהיה צורך בביצוע פרוצדורה נוספת בחניכיים- לחשוף את השתל ולהניח כיפת ריפוי במקום בורג הכיסוי.  

ההחלטה האם לבחור בשיטת שני השלבים או שלב אחד תלויה במספר גורמים – מצבו הסיסטמי של מהטופל, האם מעשן או לא? מה הסיכוי לזיהום של השתל? האם ניתן לכסות את הכל מבחינת זמינות החניכיים ועוד שיקולים נוספים. 

בתמונה ניתן לראות כיצד נראית כיפת הריפוי- תפקידה לרפא את רקמת החניכיים לפני הנחת השיקום.

4. לאחר שבוע -שבועיים יש להגיע למעקב- לבחינת האזור. לעיתים יש צורך בהסרת תפרים. 

5. במידה ששמנו את כיפות הריפוי בשלב אחד- ממתינים 3 חודשים בלסת התחתונה ואז 6 בלסת העליונה ולאחר מכן ניתן להתחיל את השיקום. במידה והתהליך בוצע בשני שלבים, יהיה צורך בחשיפת השתל, המתנה להחלמת החניכיים (כ 3 שבועות) ואז ניתן להתקדם בלקיחת המטבעים לכתר. 


6.לאחר זמן ההמתנה, ניתן להתחיל לקחת מידות עבור הכנת הכתר

מהם יתרונות השתל לעומת ביצוע גשר על שיניים טבעיות?

  1. אסתטיקה- השתל והכתר המונח על גבי השתל נראה ומרגיש כמו שן טבעית. לאחר שהשתל התאחה והתחבר לעצם הלסת הוא עוזר למנוע המשך ספיגת עצם, תהליך שיתרחש במצב בו יש תותבת או גשר על גבי שיניים.
  2. שמירה על חומר שן בריא- כאשר נבחר בשתל, ביצועו לא פוגע בשיניים הסמוכות. לעומת זאת, כאשר נבצע גשר על גבי שיניים, יהיה צורך בהשחזת השיניים הסמוכות. פעולה זו עלולה לגרור לעיתים גם ביצוע טיפול שורש ומבנה בשיניים.
  3. שיפור ביטוחן עצמי- השתלים הדנטליים מאפשריים לנו לחזור לשגרה רגילה, לדבר לאכול ולחייך בצורה בטוחה ונוחה. ניתן גם לעגן בעזרת השתלים תותבות ובכך לייצב אותן ולהוריד משמעותית את התזוזה שלהן בפה. 
  4. אמינות- השתלים הדנטליים, בהנחה שמבוצעים בצורה סטרילית ומשתמשים בשתלים איכותיים, יכולים להיות עם תוחלת חיים ארוכה. 

מהם הגורמים שעלולים לפגוע בסיכויי הצלחת השתל?

  1. עישון
  2. הגיינה ירודה, חוסר צחצוח, אבנית- כל כאלה עלולים לגרום לדקת חניכיים סביב השתל, דבר שיגרום לספיגת עצם ואיבוד השתל
  3. מחלת אוסטיאופורוזיס
  4. סכרת לא מאוזנת
  5. שחיקת שיניים- הפעלת עומסים גדולים על הכתר והשתל
אהבתם? שתפו.
עלו לאחרונה
זקוקים לטיפול מקצועי?

מוזמנים לדבר איתנו ולתאם תור בהקדם

רוצים להיות מעודכנים כשעולה מידע חדש?

מוזמנים להירשם לניוזלטר ונעדכן אתכם לפני כולם.

מאמרים קשורים

איך תרצו לדבר איתנו?

בחרו את האופציה הנוחה ביותר עבורכם.

השאירו פרטים לתיאום תור במרפאה.

נציגינו יחזרו אליכם בהקדם האפשרי.